Page 34 - 46
P. 34

‫مقالات و یادداشت‬
                                                                                   ‫عمران‬

‫متروپل‪ :‬تحلیل واقعه و پیامدها‬                                                         ‫	‪z‬میترا کسائی‬
                                                                      ‫مهندس عمران ‪ -‬دکترای برنامه ریزی شهری‬

‫واحــد اداری و تجــاری‪ ،‬مطــب پزشــک‪ ،‬پارکینــگ طبقاتــی‪،‬‬             ‫ایـن یادداشـت درواقـع جم ‌عبنـدی کلیـه اطلاعـات موجـود در مراجـع‬
‫رو ‌فگاردن‪ ،‬کاف ‌یشـاپ‪ ،‬رسـتوران مراکشـی‪ ،‬فودکـورت دوبلکـس‪،‬‬           ‫مختلـف بـرای سـاختمان متروپـل و تحلیـل علـت حادثـه و پیامدهـای آن‬
‫خانـه کـودک‪ ،‬باشـگاه‪ ،‬هایپرمارکـت‪ ،‬کارواش‪ ،‬سـینما و …‪ .‬بـوده‬          ‫اسـت تـا بتوانـد بـرای مهندسـین در طراحـی و اجـرا و نظـارت رهنمونـی‬
                                                                      ‫در صنعـتـ س��اختمان باش��د‪ .‬فاجعـه متروپـل‪ ،‬تنهـا یـک حادثه سـاختمانی‬
                                                      ‫اس ـت‪.‬‬          ‫نبـود؛ بلکـه نشـان ‌های از مشـکلات عمی ‌قتـر در سیسـتم مدیریـت شـهری‬
‫ایــن ســازه بتنــی دارای شــم ‌عهای ‪ ۲۷‬متــری‪ ،‬اجــرای‬               ‫و نظـارت بـر ساخ ‌توسـاز بـود‪ .‬ایـن رویـداد‪ ،‬زنـگ خطـری بـود کـه بـه‬
‫دهان ‌ههـای ‪ ۱۶‬متـری کنـار هـم بـه طـول ‪ ۹۰‬متـر بـدون سـتون‬           ‫همـگان نشـان داد چـه خطراتـی در انتظـار شـهرهایی اسـت کـه بـدون‬
‫بـرای اولیـن بـار در خوزسـتان و اجـرای سـقف وافـل بـرای اولیـن‬
‫بـار در ایـن ابعـاد و انـدازه در ایـن شـهر بـوده اسـت‪ .‬همچنیـن‬                                      ‫رعایـت اسـتانداردها رشـد م ‌یکننـد‪.‬‬
‫طراحـی نمـای آن بـا ترکیـب آجـر‪ ،‬سـنگ و شیشـه انجـام شـده‬             ‫ایــن ســاختمان حــدود ‪ ۴۵‬هــزار مترمربــع زیربنــا داشــت‪.‬‬
‫اسـت و نورپـردازی زیبـا و جذابـی در آن طراحـی و اجـرا شـده بـود‪.‬‬
‫سـاخت ایـن سـاختمان‪ ،‬از همـان ابتـدا بـا حواشـی و نگران ‌یهایـی‬       ‫درواقــع ابتــدا قــرار بــود ســاختمان متروپــل آبــادان در ‪ ۶‬طبقــه‬
‫همــراه بــود‪ .‬گزار ‌شهایــی از مشــکلات فنــی‪ ،‬اســتفاده از مصالــح‬
‫نامرغـوب و تخلفـات ساخ ‌توسـاز وجـود داشـت‪ ،‬امـا ایـن مـوارد یـا‬      ‫ســاخته شــود؛ امــا در دو مرحلــه تعــداد واحدهــا و طبقــات ایــن‬
‫نادیـده گرفتـه شـدند یـا بـه دلایـل مختلـف جـدی گرفتـه نشـدند‪.‬‬
‫در چنیــن شــرایطی‪ ،‬ســاختمان متروپــل بــه بهر‌هبــرداری رســید‬      ‫سـاختمان بـدون انجـام محاسـبات دقیـق و اصولـی بـه ‪ ۱۰‬طبقـه‬
‫و فعالی ‌تهــای تجــاری و اداری در آن آغــاز شــد‪ ،‬درحال ‌یکــه در‬
‫پ ‌سزمینــه‪ ،‬مشــکلات پنهــان و ضع ‌فهــای ســاختاری ب ‌هتدریــج‬      ‫افزایــش پیــدا کــرد کــه ایــن موضــوع یکــی از دلایــل اصلــی‬

                                          ‫انباشــته م ‌یشــدند‪.‬‬       ‫فروریختـن ایـن سـاختمان م ‌یباشـد‪ .‬ایـن بر ‌جهـای دوقلـو دارای‬

                   ‫	„جم ‌عبندی تحلیل فنی حادثه متروپل‬                 ‫دو ســاختمان متروپــل یــک و متروپــل دو م ‌یباشــد کــه بــه هــم‬
‫فاجعــه متروپــل یــک تصــادف ناگهانــی یــا یــک رویــداد‬
‫غیرقاب ‌لپی ‌شبینــی نبــود‪ .‬ایــن حادثــه نتیجــه یــک زنجیــره از‬                                            ‫متصــل م ‌یباشــند‪.‬‬

                                                                      ‫ایــن بنــا دارای ‪ ۳‬بــر بــا متــراژ بــالا بــر خیابا ‌نهــای اصلــی‬

                                                                      ‫آبــادان یعنــی بــر ‪ ۵۰‬متــری بــر خیابــان امیــری (ایــن بخــش از‬

                                                                      ‫سـاختمان فروریختـه اسـت)‪ ۲۷ ،‬متـری در خیابـان سـعدی و ‪۱۰۰‬‬

                                                                      ‫متـری در فرعـی ‪ ۱۳‬دارد و توسـط پـل شیشـ ‌های در طبقـه سـوم و‬

                                                                                   ‫ششـم بـه سـاختمان متروپـل ‪ ۱‬متصـل م ‌یشـود‪.‬‬

                                                                      ‫ایــن ســاختمان دارای بخ ‌شهــای مختلفــی ازجملــه صدهــا‬

                                                                      ‫ســرا | فصلنامه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان‪32‬‬
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39