Page 24 - 46
P. 24

‫رویدادها‬

       ‫آقای مهندس خدائیان در این خصوص چنین م ‌ینگارند‪:‬‬                     ‫ایجادشــده و هویــت شــهری را نمــودار م ‌یســازد‪ .‬آنچــه تحــت تأثیــر‬
                                                                           ‫فرهنگـی غربـی در میـان برخـی مـردم و در مراسـمات مختلـف از تولـد تا‬
       ‫الهام از شکوه معماری سنتی و ایرانی در طراحی امروزی‬                  ‫ه ‌منشـین ‌یهای سـاده پدیـد آمـده معرفـی و تعییـن تـم خاصـی اسـت تـا‬
                                                                           ‫شـرک ‌تکنندگان در جمـع همرهنـگ و ی ‌کشـکل شـوند و ازایـ ‌نرو شـاید‬
‫در ایـن طراحـی‪ ،‬تـاش کـرد‌هام تـا روح معمـاری اصیـل ایرانـی را‬             ‫بـه همدلـی رسـند و در یـک قالـب مشـخص در خصـوص آراسـتگی خود‪،‬‬
‫بـا نیازهـای زندگـی معاصـر پیونـد بزنـم‪ .‬ایـده اصلـی ایـن نمـا از خانـه‬    ‫طب ‌عآزمایـی نماینـد و ذوق و سـلیقه را نمایـان سـازند‪ .‬حـال کـه َرخـت‬
‫بروجرد ‌یهــا در کاشــان گرفتــه شــده اســت؛ بنایــی کــه بــا تزئینــات‬  ‫و جامـه م ‌یتوانـد ب ‌هصـورت خودخواسـته در مراسـم خصوصـی و نـه در‬
‫چشــ ‌منواز و ســاختار متقــارن خــود‪ ،‬یکــی از نمون ‌ههــای درخشــان‬      ‫محیـط کار و ب ‌هاجبـار‪ ،‬موجـب همنوایـی و هماهنگـی شـود چـرا بناهـا و‬
                                                                           ‫سـاختما ‌نها کـه سـالیان سـال در کنـار هـم م ‌ینشـینند و از مجالسـت‬
                           ‫معمــاری قاجــاری بــه شــمار مــ ‌یرود‪.‬‬        ‫آ ‌نهـا شـهرها پدیـد م ‌یآیـد هماهنـگ نباشـند تـا شـهری مـوزون بـا‬
‫آنچـه در ایـن پـروژه موردتوجـه قرارگرفتـه‪ ،‬بازآفرینی عناصر شـاخص‬           ‫بیانــی زیبــا بیافریننــد و حرمــت ه ‌منشــینی پــاس دارنــد؟ بــرای شــهر‬
‫ایــن ســبک معمــاری‪ ،‬ازجملــه قو ‌سهــای کشــیده‪ ،‬آجرکار ‌یهــای‬          ‫شناسـنام ‌های باشـند از همدلـی و تناسـبات و زیبایـی کـه هـر رهگـذری را‬
‫ظریــف‪ ،‬پنجر‌ههــای بلنــد و قرین ‌هســازی‪ ،‬در قالبــی مــدرن و کاربــردی‬
‫اسـت‪ .‬اسـتفاده از متریا ‌لهایـی همچـون آجـر و چـوب در کنـار جزئیـات‬                                     ‫خاطـر‌های مانـدگار در ذهـن باشـند؟‬
‫فلـزی‪ ،‬ضمـن حفـظ اصالـت طـرح‪ ،‬حـس پویایـی و امـروزی بـودن را بـه‬           ‫در ایــن میــان جوانــان بســیاری بــه اهمیــت نمــا و منظــری شــهر‬
                                                                           ‫علاق ‌همندنــد و در بهبــود آن م ‌یکوشــند‪ .‬مهنــدس خدائیــان ازجملــه‬
                                          ‫فضـا بخشـیده اسـت‪.‬‬               ‫مهندسـانی اسـت کـه هـر روز ارتقـا و بهبـود را در خـط و قلـم او م ‌یتـوان‬
‫هـدف مـن از ایـن طراحـی‪ ،‬ن ‌هتنهـا ادای احتـرام بـه میـراث ارزشـمند‬        ‫بـاز شـناخت و بـا حضـور جوانانـی چـون او م ‌یتـوان بـه آینـده منظـر‬
‫معمـاری ایـران‪ ،‬بلکـه ایجـاد فضایـی اسـت کـه بتوانـد ارتباطـی عمیـق‬        ‫شــهری امیــدوار بــود‪ .‬در ایــن شــماره بــه ســاختمانی کــه در ســمنان‪،‬‬
‫میـان گذشـته و آینـده برقـرار کنـد‪ .‬ایـن پـروژه نمونـ ‌های از ایـن تفکـر‬   ‫خیابــان شــهید رجایــی‪ ،‬کوچــه شــهید خلیلــی واق ‌عشــده م ‌یپردازیــم‪.‬‬
‫اسـت کـه چگونـه م ‌یتـوان از شـکوه معمـاری سـنتی الهـام گرفـت و‬
‫آن را در قالبـی نویـن و هماهنـگ بـا نیازهـای امـروزی بازآفرینـی کـرد‬                                             ‫مالک‪ :‬عل ‌یاصغر خلیلی‬
                                                                                                     ‫طراحان‪ :‬آیناز طحانی‪ ،‬علیرضا خدائیان‬

                                                                           ‫ســرا | فصلنامه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان‪22‬‬
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29