Page 27 - نشریه سرا - سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان
P. 27
مقالات و یادداشت
یادداشت معماری
تصویـر شـماره ،5سـاختمانی سـه طبقـه در بـر معبـر اصلـی را نشـان
مـی دهـد کـه پیـش آمدگـی از روی سـقف پیلـوت بـه همـراه افزایـش
ارتفـاع پیلـوت اجـرا شـده اسـت.
در تصویـر شـماره 6بریـده ای کوچـک از یـک قسـمت بدنـه شـهری
نشـان داده شـده کـه اجـرای پیـش آمدگـی بـه دو صـورت مختلـف در دو
سـاختمان در یـک بدنـه شـهری اجـرا شـده اسـت .در سـاختمان سـمت
راسـت ،اجـرای پیـش آمدگـی مطابـق قوانیـن مصـوب اقـدام شـده امـا
در سـاختمان سـمت چـپ ،پیـش آمدگـی از روی سـقف اول اجـرا شـده
اسـت.
Sتصویر شماره : 6قسمت کوچکی از بدنه یک معبر اصلی Sتصویر شماره :4اسکلت اجرا شده و اجرای پی شآمدگی سمت معبر در همه طبقات
مطلــب قابــل توجــه در مــورد نحــوه صــدور پروانــه بــرای ملــک تصویـر شـماره 4ایجـاد پیـش آمدگـی سـمت معبـر بـا عـرض بیـش
مابیـن ایـن دو اسـت .دفتـر طراحـی بـرای ارائـه طـرح هـای معمـاری از 12متـر را در همـه طبقـات سـاختمان یـک آپارتمـان نشـان مـی دهـد.
و ســازه و ...و همچنیــن شــهرداری بــرای صــدور پروانــه بــرای ملــک همچنیـن افزایـش ارتفـاع پیلـوت نسـبت بـه مقـدار ذکـر شـده در طـرح
مابیــن ،بــا توجــه بــه قوانیــن طــرح جامــع مصــوب ،حداکثــر ارتفــاع
پیلـوت را 2/4اعمـال مـی نماینـد .از طرفـی طبـق ضوابـط طـرح جامـع، جامـع نیـز اتفـاق افتـاده اسـت.
حداقـل ارتفـاع واحـد مسـکونی مشـخص شـده و طـراح بایـد حداکثـر
ارتفـاع را بـا توجـه بـه ارتفـاع هـای مشـخص شـده گـروه سـاختمانی Sتصویر شماره :5اسکلت اجرا شده و اجرای پیشآمدگی سمت معبر در همه طبقات
مربوطـه در نظـر بگیـرد و سـپس بـا توجـه بـه خـط آسـمان اجـرا شـده
سـاختما نهای مجـاور ،نسـبت بـه طراحـی اقـدام نمایـد کـه متاسـفانه در
شـهر سـمنان ،ایـن مـورد تقریبـا از سـوی دفاتـر طراحـی و کارشناسـان
کنتـرل نقشـه شـهرداریها نادیـده گرفتـه مـی شـود .عـدم توجـه بـه ایـن
مـورد بااهمیـت ،ضمـن منجـر شـدن بـه ایجـاد آشـفتگی در خط آسـمان
(بـام) ،باعـث مـی شـود مالـکان بـرای دسـتیابی بـه ارتفـاع بهینه ،نسـبت
بـه تهیـه نقشـه دوم اقـدام نماینـد کـه خـود مسـبب مشـکلات بسـیاری
بـه ویـژه در حـوزه نظـارت بـر سـاخت و سـاز شـده و آن را بـا چالـش
مواجـه مـی نمایـد.
همانگونـه کـه در تصویـر شـماره 7نشـان داده شـده سـاختمان هـای
مجـاور هـم بـه دلایلـی از جملـه افزایـش ارتفـاع پیلـوت و اجـرای پیـش
آمدگـی از سـقف اول ،دارای ارتفـاع هـای متفاوتـی هسـتند .مسـلما بـرای
طراحـی ملکـی کـه موقعیـت آن بـا فلـش مشـخص شـده ،شـهرداری
بایـد بدنـه را مدنظـر قـرار دهـد و بـا توجـه بـه بدنـه شـکل گرفتـه بـه
مالـک ملـک مـورد اشـاره ،دسـتور نقشـه ارائـه دهـد امـا متاسـفانه چـون
در طـرح جامـع ،حداکثـر ارتفـاع پیلـوت 2/40درج شـده و بـا توجـه بـه
تعـارض در ضوابـط ذکـر شـده در طـرح جامـع ،شـهرداری صرفـ ًا عـدد
2/40را مـاک تائیـد قـرار مـی دهـد لـذا مالـک بایـد نقشـه بـا ارتفـاع
2/40پیلـوت بـه شـهرداری تحویـل نمایـد امـا در عمـل مالـک نسـبت به
ســرا | فصلنامه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان 27