free website hit counter HTML marquee Tag " السلام ای وادی کرببلا /السلام ای سرزمین پر بلا / السلام ای جلوه گاه ذوالمنن / السلام ای کشته های بی کفن ".
Home»اخبار»گزارش عملکرد کمیته نوآوری، مصالح نوین و محیط‌ زیست در سال ۱۴۰۱

گزارش عملکرد کمیته نوآوری، مصالح نوین و محیط‌ زیست در سال ۱۴۰۱

مقدمه
کمیته نوآوری، مصالح نوین و محیط‌زیست با عضویت دکتر محسن گرامی (رئیس)، دکتر محمدکاظم شربتدار، دکتر بنیامین کیومرثی (نایب‌رئیس)، مهندس مریم نعیم زاده (نماینده هیئت‌مدیره) و مهندس زهرا پاکدل (دبیر) و مهندس حامد مومن آبادی و مهندس مصطفی بوجاری صفت و مهندس آرمیتا صادقی در سال ۱۴۰۱ تشکیل شده است، در سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۹ جلسه تشکیل گردید که دستاورد جلسات مذکور (با حمایت مدیریت سازمان نظام‌مهندسی و همکاری کارکنان آن) فهرست‌وار ارائه می‌گردد.

۱- مباحث صنعتی‌سازی ساختمان مطابق با مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان
مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان ایران به صنعتی‌سازی مربوط است و در این بخش از مقررات، شرایط و ضوابطی برای استفاده از روش‌های صنعتی‌سازی در ساختمان‌ها تعیین شده است. صنعتی‌سازی به معنای استفاده از تجهیزات و فرایندهایی است که باعث بهبود کیفیت و کاهش زمان و هزینه‌های ساخت ساختمان‌ها می‌شود. در این راستا و باتوجه‌به اهمیت موضوع صنعتی‌سازی و ابلاغ ویرایش جدید آن در سال ۱۴۰۰ که با تغییرات زیادی همراه بوده است، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های کمیته‌ی نوآوری به این موضوع اختصاص یافت:
الف- ارائه سمینار معرفی صنعتی‌سازی ساختمان
با هماهنگی واحد آموزش سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان سمنان، “رئیس کمیته” در تاریخ ۳/۸/۱۴۰۱ مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان را به روش فلوچارتی به مهندسین شرکت‌کننده در سمینار ارائه دادند، این اقدام باهدف معرفی این مبحث که عمدتاً بین مهندسین ناشناخته است انجام گرفت. فایل این ارائه با عنوان “ارائه فلوچارتی مبحث ۱۱ ویرایش ۱۴۰۱ ” در نشانی زیر اشتراک‌گذاری شده است:

دریافت فایل

ب- تشریح ارتباط موضوعی مبحث ۱۱ با رشته‌های دیگر
باتوجه‌به اینکه عمده موضوعات مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان به رشته عمران اختصاص دارد، بااین‌حال رشته‌های دیگر از جمله معماری، مکانیک و برق نیز سهم قابل‌توجهی از مطالب آن را به خود اختصاص می‌دهند؛ لذا پاورپوینت‌های جداگانه‌ای با موضوع مباحث معماری، برق و مکانیک و همچنین مباحث مربوط به انرژی در مبحث ۱۱ مقررات ملی توسط “نایب‌رئیس کمیته”تهیه و ارائه گردید که می‌تواند در قالب سمینار ارائه گردد. فایل‌های این ارائه‌ها در نشانی زیر اشتراک‌گذاری شده است:
ب-۱- “نگاهی به مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان طرح و اجرای صنعتی ساختمان‌ها ویرایش سوم (۱۴۰۰) با رویکرد مباحث رشته معماری”

دریافت فایل

ب -۲- لینک دسترسی به “نگاهی به مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان طرح و اجرای صنعتی ساختمان‌ها ویرایش سوم (۱۴۰۰) و مباحث رشته مهندسی برق”:
دریافت فایل

ب-۳- لینک دسترسی به “نگاهی به مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان طرح و اجرای صنعتی ساختمان‌ها ویرایش سوم (۱۴۰۰)و مباحث رشته مهندسی مکانیک”:
دریافت فایل

ب-۴- لینک دسترسی به “نگاهی به مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان طرح و اجرای صنعتی ساختمان‌ها ویرایش سوم (۱۴۰۰) و مباحث انرژی”:
دریافت فایل

پ- توسعه پایدار
یکی از اهداف صنعتی‌سازی که در مقدمه مبحث ۱۱ به آن اشاره شده است، توسعه پایدار است. یکی از تعاریف توسعه پایدار به شرح زیر است:
«توسعه پایدار توسعه‌ای است که نیازهای حال حاضر را تأمین کند، بدون اینکه توانایی نسل‌های آینده در تأمین نیازهای خود را به خطر بیندازد.»
در همین رابطه شاخص‌های توسعه پایدار در ساختمان و ساختمان‌های سبز توسط یکی از “اعضاء کمیته” ارائه گردید که فایل این ارائه با عنوان ” اصول ساختمان پایدار” در نشانی زیر اشتراک‌گذاری شده است:
دریافت فایل

ت- بررسی مباحث مشترک کمیته فناوری با کمیته انرژی
نظر به اینکه مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان دررابطه‌با صرفه‌جویی انرژی نیز مطالبی را ارائه کرده و نظر به مزیت‌هایی که توسط فناوری‌های نوین در موضوع مصرف بهینه انرژی در ساخت‌وسازهای صنعتی، ایجاد میشود، نشست مشترکی با کمیته انرژی در مورد مباحث مشترک مبحث ۱۹ و مبحث ۱۱ مقررات ملی تشکیل شد و مقرر گردید در نسخه آتی مبحث ۱۹ تأکیدات مصرح مبحث ۱۱ موردتوجه قرار گیرد.

۲- فناوری‌های نوین قابل استفاده در نهضت ملی مسکن و ساخت و سازهای خصوصی
الف- تشریح نکات فنی – اجرایی در فناوری به روش قالب تونلی
باتوجه‌به اهمیت صنعتی‌سازی و توجه ویژه به موضوعات اقتصادی در پروژه‌های انبوه‌سازی و از جمله کاربرد این روش در شهر جدید ایوانکی، نیاز به آشنایی مهندسان از جمله مهندسین ناظر با این سیستم، بیش‌ازپیش احساس می‌شود؛ لذا به‌منظور دستیابی به این هدف، دوره‌ای با این مضمون توسط “رئیس کمیته”تهیه گردید که می‌تواند در آینده حسب برنامه‌ریزی واحد آموزش سازمان نظام‌مهندسی، در قالب سمینار و یا موارد دیگر ارائه گردد.

ب- تشریح مباحث فنی – اجرایی فناوری نوین سقف وافل
باتوجه‌به اینکه در سال‌های اخیر تعداد زیادی از پروژه‌ها با سقف وافل در سطح استان اجرا گردیده است، لذا آشنایی مهندسان با موضوعات طراحی، نظارت و اجرا بر این سیستم حائز اهمیت است. به این منظور طی هماهنگی با کمیته آموزش در اسفندماه ۱۴۰۱ سمیناری با این موضوع توسط” نایب‌رئیس کمیته” برگزار گردید. فایل این ارائه با عنوان ” سمینار آشنایی با سقف‌های وافل و نظارت بر آنها” در نشانی زیر اشتراک‌گذاری شده است:

دریافت فایل

پ- تشریح فعالیت‌های جدید مرکز تحقیقات با موضوع فناوری‌های نوین
فایل پیشنهادی مرکز تحقیقات توسط “رئیس کمیته” با موضوع فناوری‌های نوین مورداستفاده در ساختمان‌ها و بخصوص در نهضت ملی مسکن معرفی و ارائه گردید.
این فایل با عنوان ” فناوری‌های نوین مرکز طرح جهش تولید مسکن” در نشانی زیر اشتراک‌گذاری شده است:

دریافت فایل

ت- بررسی مباحث مشترک مرتبط با فناوری‌های نوین با کمیسیون عمران
در تاریخ ۲۶/۷/۱۴۰۱ جلسه مشترک با کمیسیون عمران در خصوص مباحث موارد قابل‌توجه در موضوعات صنعتی‌سازی (الزامات عمومی، طراحی، اجرایی و مدیریتی) به بحث مشترک گذاشته شد. ضمناً با حضور نمایندگان شرکت ساهک وافل در این جلسه، نسبت به معرفی سقف‌های وافل لانه‌زنبوری اقدام نمود و اعضای کمیته‌ی فناوری و کمیسیون عمران، نقطه‌نظرات خود را نسبت به آن اعلام کردند. در نتیجه این جلسه باتوجه‌به اینکه توضیحات نمایندگان شرکت مذکور در مورد موضوع، دارای ابهاماتی بود، طی نامه‌ای به ایشان موارد اعلام گردید و مقرر شد پاسخ کتبی شرکت به موارد مذکور ارائه گردد.

ث- ارائه کاربرد فناوری‌های نوین رشته برق در صنعت ساختمان
گزارش یکی از “اعضاء کمیته” با عنوان بخشی از کاربردهای فناوری‌های نوین برقی در صنعت ساختمان و خانه‌های هوشمند، انرژی خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر در تاریخ ۲/۱۲/۱۴۰۱ در جلسه کمیته فناوری ارائه گردید که باتوجه‌به اینکه این موضوعات می‌تواند به‌تدریج در سطح استان اجرایی شود فایل این ارائه با عنوان ” نوآوری مصالح و تأسیسات برقی “در نشانی زیر اشتراک‌گذاری شده است:

دریافت فایل

۳- بررسی افزودن آیتم‌های مربوط به فناوری‌های نوین فهرست‌بهای ابنیه
یکی از موانع کاربردی شدن فناوری‌های نوین (به‌خصوص در مورد پیمانکاران در کارهای دولتی و باتوجه‌به تبعیت نظام‌مهندسی از نظام فنی – اجرایی کشور)، عدم وجود بعضی از آیتم‌های مربوط به فناوری‌های نوین در فهرست‌بهای ابنیه است. با رویکرد اضافه‌شدن آیتم‌های مربوطه در فهرست‌بهای سال‌های آتی گزارشی توسط “رئیس کمیته “در این رابطه انجام شد. همچنین یکی از “اعضاء کمیته” در این رابطه تحقیقی انجام دادند که به‌صورت پاورپوینت ارائه گردید که در نشانی زیر با عنوان “فهرست‌بهای ابنیه در تطابق با فناوری‌های نوین “اشتراک‌گذاری شده است:

دریافت فایل

۴- کتابچه فناوری‌های نوین مورداستفاده در صنعت ساختمان
نسخه جدید کتابچه فناوری‌های نوین مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی به معرفی فناوری‌های نوین در زمینه‌های مختلف صنعت ساختمان می‌پردازد. در یکی از جلسات، “رئیس کمیته “به معرفی و ارائه توضیحاتی پیرامون این کتابچه پرداختند و مقرر گردید که فایل آن با عنوان “کتابچه – فناوری – مرکز تحقیقات ۱۴۰۱ ” به شکل مقتضی باتوجه‌به اشتراک‌گذاری نشانی زیر، در اختیار مهندسین قرار بگیرد:

دریافت فایل

۵- ارتباطات فناورانه کمیته
الف- تبادل اطلاعات در حوزه فناوری‌های نوین با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیرخانه فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی
به‌منظور تبادل اطلاعات سازمان نظام‌مهندسی استان سمنان با دبیرخانه فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با این دبیرخانه، پیرامون همکاری دوجانبه تبادل نظر شد و پیشنهاد گردید همان‌طور که تفاهم‌نامه همکاری بین نظام‌مهندسی استان تهران با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منعقد شده است، به طور مشابه، این اقدام در مورد نظام‌مهندسی استان سمنان انجام گردد. موضوع تداوم همکاری مشترک در حال پیگیری است. نشانی دبیرخانه مرکز تحقیقات به شرح زیر است:
https://tinyurl.com/3byv36ma

ب- توسعه ارتباط با سایر استان‌ها به‌منظور هم‌افزایی در زمینه فناوری‌های نوین
پیشنهاد معرفی، تبادل نظر و همفکری با سازمان نظام‌مهندسی استان‌های دیگر در رابطه با موضوع فناوری‌های نوین صنعتی‌سازی و نوآوری و مصالح نوین مطرح گردید و مشارکت فعالانه اعضاء این کمیته‌ها در همایش فناوری‌های نوین که به‌صورت سالانه توسط وزارت راه و شهرسازی (اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی) برگزار می‌گردد مورد تأکید قرار گرفت. نشانی دبیرخانه همایش سالانه فناوری‌های نوین به شرح زیر است:
https://b2n.ir/e14045

پ- ضرورت اطلاع‌رسانی در وبگاه نظام‌مهندسی استان سمنان برای کمیته فناوری‌های نوین
به منظور ارتباط مناسب و اشتراک‌گذاری مطالب، پیشنهاد ایجاد صفحه در سایت نظام‌مهندسی استان سمنان و ایجاد کانال تلگرام به منظور اشتراک‌گذاری و اطلاع‌رسانی محتواهای علمی تولید شده توسط کمیته نوآوری و فناوری ساختمان ارائه گردید. امید است با اختصاص فضای مناسب در سایت، موضوع اطلاع‌رسانی به اعضا با سهولت بیشتری انجام گردد.

۶- فرصت‌های شغلی و استارت‌آپ‌ها
فناوری‌های نوین، بسیاری از شغل‌های قدیمی را کم‌رنگ کرده و در عوض فرصت‌های شغلی جدیدی به وجود می‌آورد. نگاه به این موضوع از مواردی بود که در کمیته فناوری مورد بررسی قرار گرفت. در همین رابطه فایل”تجربیات جهانی شرکت‌های استارت‌آپ” از طریق نشانی زیر با عنوان “استارت‌آپ در شهر هوشمند” قابل‌دسترسی است:

دریافت فایل

الف – سخنرانی در مجمع‌عمومی سازمان نظام‌مهندسی
“نایب‌رئیس کمیته” به نمایندگی از اعضای کمیته در مجمع‌عمومی مورخ ۲۵/ ۱۲/۱۴۰۱ سازمان نظام‌مهندسی با موضوع “فرصت‌های شغلی آینده و استارت‌آپ‌های مرتبط با صنعت ساختمان و مهندسی عمران” مطالبی را ارائه نمودند که فایل آن با عنوان “فرصت‌های شغلی آینده در فرایند صنعتی‌سازی ساختمان” در نشانی زیر اشتراک‌گذاری شده است:

دریافت فایل

ب – سخنرانی در دانشگاه سمنان
همچنین سخنرانی با موضوع فرصت‌های شغلی جدید برای دانش‌آموختگان رشته مهندسی عمران در تاریخ ۱۱/۰۲/۱۴۰۲ توسط “رئیس کمیته” انجام گردید که فایل آن در نشانی زیر اشتراک‌گذاری شده است:

دریافت فایل

در خاتمه یادآور می‌گردد فعالیت‌های کمیته در قالب جلسات دو هفتگی انجام شده است و تا پایان مأموریت با حمایت‌های ریاست محترم سازمان و اعضاء هیئت‌مدیره و با همکاری کارکنان محترم سازمان نظام‌مهندسی تداوم خواهد یافت.

.

۱۴۴ views
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲|