Page 10 - 46
P. 10

‫آغازنامه‬

                                                                                              ‫سخنی با مهندسان‬

‫شـامل طراحـی مسـیرهای جایگزیـن‪ ،‬نصـب تابلوهـای هشـدار و هماهنگی با پلیـس راهنمایـی و رانندگی م ‌یشـود‪.‬‬
                                                                    ‫مبحث بیستم (علائم و تابلوها)‬

‫نصــب علائــم ترافیکــی‪ ،‬راهنماهــای بصــری‪ ،‬تابلوهــای هشــدار و اطلاعاتــی در محــل ساخ ‌توســاز و بعــد از‬
‫بهر‌هبـرداری نیـز از وظایـف مهنـدس ترافیـک اسـت‪ .‬ایـن علائـم بایـد مطابـق بـا اسـتانداردهای وزارت راه و پلیـس‬

                                                                     ‫راهنمایـی و رانندگـی باشـد‪.‬‬
                                                              ‫مبحث بیست و یکم (پدافند غیرعامل)‬
‫در طراح ‌یهـای ترافیکـی بایـد ملاحظـات پدافنـد غیرعامـل نیـز لحـاظ شـود؛ ماننـد جلوگیـری از تراکـم بی ‌شازحـد‬
‫در یـک نقطـه‪ ،‬فراه ‌مسـازی مسـیرهای اضطـراری بـرای تخلیـه امـن و جلوگیـری از انسـداد مسـیرهای اصلـی در‬

                                                                               ‫مواقــع بحرانی‪.‬‬
                                                    ‫مبحث بیست و دوم (مراقبت و نگهداری ساختمان)‬
‫پـس از بهر‌هبـرداری از پـروژه‪ ،‬مهنـدس ترافیـک م ‌یتوانـد در زمینـه پایـش جریـان ترافیکـی‪ ،‬ارزیابـی عملکـرد‬
‫پارکین ‌گهـا و بررسـی کارایـی تابلوهـا و علائـم همـکاری کنـد‪ .‬ایـن مرحلـه از نگهـداری‪ ،‬کمـک م ‌یکنـد تـا‬
                             ‫سـاختمان در طـول عمـر مفیـد خـود‪ ،‬از نظـر ترافیکـی کارآمـد باقـی بمانـد‪.‬‬
‫حـال بـر اسـاس ضوابـط و مقـررات ملـی سـاختمان‪ ،‬بـه دنبـال الـزام اسـتفاده از مهنـدس ترافیـک در پروژ‌ههـای‬

                                                       ‫عمرانـی و سـاختمانی در مـوارد ذیـل هسـتیم‪:‬‬
                                                    ‫الف) تحلیل و ارزیابی وضعیت ترافیکی محل احداث‬

                                                                          ‫ ‪y‬بررسی ظرفیت شبکه را‌ههای اطراف محل ساخ ‌توساز‬

                                                                ‫ ‪ y‬ارزیابی تأثیر پروژه بر جریان ترافیکی منطقه‬
                                                    ‫ ‪ y‬ارائه راهکارهایی جهت کاهش بار ترافیکی و افزایش ایمنی‬

                                                            ‫ب) طراحی دسترس ‌یها و پارکین ‌گها‬
                                  ‫ ‪ y‬طراحی ورودی و خروجی ساختمان بر اساس شعاع دید و شعاع گردش وسایل نقلیه‬
                 ‫ ‪ y‬تعیین تعداد‪ ،‬موقعیت و ابعاد مح ‌لهای پارکینگ متناسب با کاربری ساختمان (تجاری‪ ،‬اداری‪ ،‬مسکونی و‪)...‬‬

                                                 ‫ ‪ y‬تطبیق طراحی با مبحث چهارم و دستورالعم ‌لهای شهردار ‌یها‬
                                                          ‫ ‪ y‬در نظر گرفتن پارکین ‌گهای ویژه برای معلولین و‪...‬‬

                                                                          ‫ج) ایمنی ترافیکی حین اجرا‬
                                   ‫ ‪ y‬تهیه طرح مدیریت ترافیک موقت برای دوره ساخ ‌توساز (مطابق مبحث دوازدهم)‬
                           ‫ ‪ y‬ایم ‌نسازی محل اجرای پروژه جهت جلوگیری از تداخل با عبور و مرور عابرین و وسایل نقلیه‬

                                               ‫ ‪ y‬نصب علائم هشداردهنده‪ ،‬محدودکننده و راهنمای مسیر جایگزین‬

                                                      ‫د) طراحی شبک ‌ههای ارتباطی درون و برو ‌نساختمانی‬
                                                   ‫ ‪ y‬تعیینمسیرهایپیاد‌هرو‪،‬رم ‌پها‪،‬مسیرهایعبورآت ‌شنشانی‬
                                  ‫ ‪ y‬طراحی ارتباط بین پارکینگ و طبقات با استفاده از پله‪ ،‬آسانسور و رم ‌پهای حرکتی‬
                       ‫ ‪ y‬در نظر گرفتن نیازهای حم ‌لونقل عمومی در طراحی محل ایستگا‌ههای تاکسی یا اتوبوس اطراف‬

‫ســرا | فصلنامه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان‬  ‫‪8‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15