Page 10 - نشریه سرا - سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان
P. 10
آغازنامه
مصاحبه
ریاست سازمان ،از این هم کوتاهتر است و درنتیجه امکان برنامهریزی خصــوص خواهنــد داشــت؟
بلندمدت در سازمان وجود ندارد .لذا به نظر بنده تعریف برنامهای
بلندمدت مثل ًا 20ساله برای هر استان با توجه به پتانسی لهای آن هما نطور که میدانیم بازار مسکن دارای حجم بالایی از منابع
استان ،از سوی ارگانی بالادستی مثل شورای مرکزی ضروری است مالی است و برای جلوگیری از هدررفت این منابع مالی باید ب هدرستی
تا با استقرار هر هیئتمدیره ،نقشه راه مشخص باشد .همین موضوع و برنامهریزی کرد تا بتوان عمر مفید و کیفیت احداث ساختمان را افزایش
نیز عدم ثبات مدیریت در سازمان موجب شده تا سازمان نظام مهندسی داد .متأسفانه در کنترل کیفی ،استانداردسازی مصالح ،رو شهای اجرای
سازه و ساختمان یا نحوه طراحی ساختمان و نظارت ،شاهد اشکالاتی
ساختمان نتواند مانند سایر ارگانها دارای برنام ههای دراز مدت باشد. هستیم که با توجه به مشکلات در این صنعت ،عمر مفید واحدهای
ساختمانی در کشور کاهشیافته و به حدود 26سال رسیده است .لذا
مه متریــن مشــکلات و معضــات در زمــان کنترل کیفی دقیق و مناسب مصالح در محل کارخانه ،استفاده از مصالح
استاندارد ،همچنین استفاده از مصالح و ف ّناور یهای جدید و سازگار با
تصــدی جنابعالــی در پســت ریاســت ســازمان چــه اقلیم منطقه م یتواند به کیفیت ساخ توساز کمک شایانی کند .در کنار
این موضوع ،اجرایی شدن قانون مجریان ذیصلاح بهصورت واقعی و
بــوده اســت؟ نه خدمات صوری ،استفاده از نیروی کار ماهر و آموزشدیده و ترجیح ًا
دارای مدرک فنی و حرفهای در کلیه ِح َرف مرتبط با صنعت ساختمان
وجود مشکلات مالی عدیده در سازمان و نبود منابع مالی ناشی از قطع ًا منجر به بهبود کیفیت ساخ توساز و افزایش عمر مفید ساختمان
صدور بخشنام ههای محدود کننده در خصوص عدم دریافت هزین ههای خواهد شد .اجرایی شدن استفاده از خدمات اجرا و مجریان ذیصلاح
ارجاع کار یکی از مه مترین مشکلات آن زمان بود که با تغییر مدیریت نقش هبرداری نیز موجب افزایش دقت کار پیادهسازی و تطبیق بیشتر
کشوری و درایت هیئ تمدیره وقت این مشکل تا حدودی رفع گردید. آنچه ساخته م یشود با نقشهها م یشود و این امر موجب م یشود تا آنچه
در محاسبات و تحلیل سازه در نظر گرفتهشده و بر مبنای آن طراحی
بــا توجــه بــه کمبــود آگاهــی مراجعیــن از صورت گرفته ،دقیق ًا پیاده و اجرا شود تا همان کارکرد مقاومتی در نظر
گرفته شده در محاسبات و طراحی را بتوان در واقعیت نیز از سازه انتظار
شــرح خدمــات مهندســان نقشــ هبردار ،بــرای رفــع داشت .مسلم ًا این موضوع افزایش عمر مفید ساختمان را به همراه دارد.
ایــن مشــکل یــا بــروز تن شهــای احتمالــی چــه کاهـش میـزان ساخ توسـاز را در برهـه کنونـی
پیشــنها دهایی داریــد؟ چگونــه آسی بشناســی م یکنیــد؟
به نظر بنده استفاده از ظرفی تهای روابط عمومی سازمان برای یکی از دلایل اصلی کاهش ساخت مسکن ،نوسانات قیمتی در بازار
شناساندن خدمات مهندسان رشت ههای مختلف از جمله خدمات و افزایش هزینه تولید مصالح است؛ هرچند هزینه خدمات مهندسی
مهندسان نقشهبردار میتواند بسیار مفید باشد .تبیین جایگاه علم به هیچ وجه متناسب با هزینه تولید مصالح افزایش نیافته و درصد
نقش هبرداری در ساختوساز برای مهندسین و ارباب رجوعان و کمکی بسیار کمتری از آنچه در قانون پیشبینیشده صرف خدمات مهندسی
که این رشته میتواند در جهت بهبود کیفیت ساخ توساز داشته باشد ،در م یشود .کاهش حاشیه سود سازندگان نیز از دیگر دلایل کاهش میزان
قالب ساخت کلیپ ،بروشور و ...امکانپذیر است .هرچند همانطور که ساختوساز است .از سالها پیش ،سازندگان حاشیه سود خود را بین
در ابتدا عر ضکردم این موضوع باید 30سال قبل و در زمان تصویب ۳۰الی ۴۰درصد اعلام م یکردند و کمترین میزان سود موردنظر برای
قانون برای رشته نقش هبرداری ،ترافیک و شهرسازی ب هصورت دقیق آ نها ۳۰ ،درصد بوده است؛ اما در حال حاضر با توجه به اینکه ریسک
تدوین و ابلاغ م یگردید تا امروز بدین گونه ارزش خدمات مهندسان فعالی تهای تولیدی مثل ساخ توساز مسکن ،بسیار بالاست و ممکن
است متقاضی برای خرید خانه کم وجود داشته باشد ،حاشیه سود اسمی
نقش هبردار مغفول نماند. کمتر از ۳۰درصد شده است و دیگر جذابیت خود را برای خیلی از
پیمانکاران از دس تداده است .بوروکراسیهایی که در خصوص صدور
در حـال حاضـر خدمـات و تعـداد کار مهندسـان مجوزهای ساختوساز وجود دارد نیز یکی دیگر از دلایلی است که
نقشــ هبردار در ســازمان کنتــرل نم یشــود ،در ایــن باعث شده سرمایهداران وارد حوزه ساخ توساز نشوند.
خصـوص اظهارنظـر بفرماییـد؟ ب هعنــوان یکــی از مدیــران اســبق ســازمان
طبق قانون ،ظرفیت و تعداد کار مهندسان نقشهبردار در نظارت نظــام مهندســی ،چــه چال شهایــی را در مواجهــه بــا
کنترل دقیق م یشود .موردی که مطرح شد مربوط به تهیه نقشه تفکیک
آپارتمانی است که ب هموجب تفاهمنامه شورای مرکزی نظام مهندسی ســایر ارگا نهــا متصــور هســتید؟
ساختمان با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اجرایی شده و ارتباطی
با قانون نظام مهندسی ندارد .در واقع شورای مرکزی نظام مهندسی با توجه به اینکه عمرکاری هیئتمدیرههای نظام مهندسی کوتاه
ساختمان بهعنوان یک ارگان غیردولتی و تحت شرایطی مشخص با هست ،متأسفانه نم یتوانیم برنام ههای بلندمدتی رو برای اجرایی شدن
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تفاهمی منعقد نموده که بر اساس در سازمان پی شبینی بکنیم .حداکثر زمانی که هر هیئتمدیره برای
آن مهندسان نقشهبردار ذیصلاح برای تهیه نقش ههای تفکیک آپارتمانی برنام ههای خودش در نظر م یگیرد سه سال است تا بتواند در زمان
خدمات ارائه دهند .لذا برای این مهندسان در ادارات ثبت اسناد و املاک مدیریت خودشان برنامه را به نتیجه برسانند .از طرف دیگر مدت زمان
استا نها کد کاربری تعریفشده که امکان تهیه و ارسال نقشههای
تفکیکی را در نرمافزار ویژه اداره ثبت داشته باشند.
ســرا | فصلنامه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان10