Page 41 - Sara - Bahar1401
P. 41

‫آموزش‬

                                                                            ‫یادداشت‌ معماری‬

‫بایستی به تصویب کمیسیون مادۀ ‪ 5‬استان برسد‪ .‬نحوۀ مدیریت و تشکیل‬              ‫ب ‌همنظور تدوین ضوابط محلی و تکمیلی و فراه ‌منمودن شرایط‬
‫جلسات و تصمی ‌مگیر ‌یها براساس آیی ‌ننامۀ داخلی کمیت ‌هها انجام خواهد شد‪.‬‬   ‫تحق ‌قپذیری مصوبۀ شورا ‌یعالی شهرسازی و معماری‪ ،‬کمیت ‌ههای بی ‌نبخشی‬
                                                                            ‫تح ‌تعنوان کمیتۀ ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری م ‌یبایست ظرف مدت سه‬
                               ‫	„بازنگری در ضوابط‬                           ‫ماه پس از ابلاغ این مصوبه در کلیۀ شهرها به شرح زیر تشکیل شود‪ .‬دبیرخانۀ‬

‫در صورت تشخیص کمیته و نیاز به تجدیدنظر در ضوابط‪ ،‬این مصوبه هر‬                      ‫این کمیته در سازمان مسکن و شهرسازی استان مستقر خواهد بود‪.‬‬
                  ‫سال یک بار تجدیدنظر‪ ،‬تکمیل و اصلاح خواهد شد‪.‬‬              ‫کمیتۀ ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری‪ :‬این کمیته نهادی تخصصی‪،‬‬
                                                                            ‫غیربخشی و غیرانتفاعی است (براساس مفاد تبصرۀ بند ‪ 3‬از مادۀ ‪ 3‬آیی ‌ننامۀ‬
‫علاو‌هبر رعایت ضوابط سیما و منظر شهری‪ ،‬رعایت ضوابط زیر در احداث‬             ‫نحوۀ بررسی و تصویب طر ‌حهای توسعه و عمران محلی‪ ،‬ناحی ‌های و منطق ‌های‬
‫بناهای عمومی ضرورت دارد‪ :‬بناهای عمومی ازطریق طر ‌حهای متناسب و‬              ‫و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور مصوب ‪ 78/10/12‬هیئت محترم‬
‫فکرشده (تهی ‌هشده ب ‌هوسیلۀ متخصص) احداث شوند‪ .‬در طرح این ابنیه اثرات‬       ‫وزیران) که ب ‌همنظور ایجاد هماهنگی میان کلیۀ سازما ‌نها‪ ،‬نهادها‪ ،‬دستگا‌هها‪،‬‬
‫محیطی و نقش سیماسازی شهری آ ‌نها مدنظر قرار گیرد‪ .‬فضای باز ابنیۀ‬            ‫شرک ‌تها و مؤسسات ذ ‌یربط در امر ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری و‬
‫عمومی باید با فضای باز عمومی مرتبط باشند تا نقش مؤثری در سیماسازی‬           ‫با عضویت نمایندگان شهرداری‪ ،‬مهندسین مشاور تهی ‌هکنندۀ طرح توسعۀ‬
‫شهری داشته باشند؛ بنابراین‪ ،‬این فضاها نباید ب ‌هوسیلۀ دیوارهای بسته از‬      ‫شهری‪ ،‬سازمان میراث فرهنگی‪ ،‬صنایع دستی و گردشگری استان‪ ،‬سازمان‬
‫فضاهای عمومی جدا شوند‪ .‬استفاده از دیوارهای مشبک‪ ،‬ردی ‌فهای درختان‬           ‫نظا ‌ممهندسی استان‪ ،‬اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‪ ،‬دو نفر از‬
‫و مشابه درای ‌نرابطه بسیار کارساز است‪ .‬این ضابطه دربارۀ بناهای موجود نیز‬    ‫اعضای هیئ ‌تعلمی دانشکد‌ههای معماری و شهرسازی استان و سازمان‬
‫صادق و لازم است‪ .‬نصب نرد‌ههای فلزی مقابل پنجر‌هها‪ ،‬درها و روی دیوارها‬       ‫مسکن و شهرسازی استان تشکیل م ‌یگردد‪ .‬در صورت تشکیل شورای سیما‬
‫توصیه نم ‌یشود‪ .‬در صورت نیاز به نرد‌ههای حفاظتی برای درها و پنجر‌هها‪،‬‬       ‫و منظر شهری در استا ‌نها‪ ،‬این کمیته ب ‌هعنوان یکی از کمیت ‌ههای تخصصی‬
‫نیاز مزبور باید ب ‌ههنگام طراحی‪ ،‬ازطریق کوچ ‌ککردن تقسیمات پنجر‌هها‪،‬‬        ‫شورای مذکور خواهد بود‪ .‬کمیته حسب مورد‪ ،‬از نمایندگان سازما ‌نها‪،‬‬
                                                                            ‫دستگا‌هها و نهادهای ذ ‌یربط جهت شرکت در جلسات مرتبط دعوت به عمل‬
                                  ‫درها و دیگر رو ‌شها انجام شود‪.‬‬            ‫م ‌یآورد‪ .‬مدیر (معاون) شهرسازی و معماری سازمان مسکن و شهرسازی‬
‫ضوابط ه ‌مجواری در احداث بناهای عمومی از دیگر عوامل مناس ‌بسازی‬             ‫استان دبیر کمیته خواهد بود‪ .‬اعضای کمیته توسط بالاترین مقام سازمان‪ ،‬نهاد‬
‫سیمای شهری و همگو ‌نسازی بناهایی است که در جوار یکدیگر احداث‬                ‫یا دستگاه ذ ‌یربط در استان تعیین و احکام آنان توسط رئیس سازمان مسکن‬
‫م ‌یشوند‪ .‬در این زمینه ضوابط زیر ارائه شده است‪ :‬حت ‌یالامکان بناهای‬         ‫و شهرسازی استان صادر و ابلاغ خواهد شد‪ .‬ارتباط استخدامی نمایندگان با‬
‫عمومی به ساختما ‌نهای مجاور متصل نشوند تا از ایجاد یک دیوارۀ بستۀ‬           ‫نهادها‪ ،‬سازما ‌نها و دستگا‌ههای ذ ‌یربط الزامی نخواهد بود‪ .‬ضوابط و مقررات‬
‫یکپارچه در جوار معابر جلوگیری شود‪ .‬رعایت این ضابطه برای واحدهای‬             ‫تکمیلی درخصوص این مصوبه توسط کمیته تهیه و به تصویب کمیسیون‬
‫دارای عملکرد عمومی که عرض آ ‌نها بیش از دوازده متر باشد‪ ،‬ب ‌همیزان‬
‫حداقل ‪ %20‬عرض پالك در طبقات همکف‪ ،‬اول و دوم و ‪ %25‬در طبقات‬                                                         ‫مادۀ ‪ 5‬استان خواهد رسید‪.‬‬
‫سوم و چهارم و ‪ %30‬در طبقات پنجم به بالا از شرق الزامی است‪ .‬نماسازی‬          ‫وظایف کمیتۀ ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری عبارت است از‪ :‬ایجاد‬
‫برای سطوح نمایان ساختمان اجباری است؛ حتی اگر در طرفین بنا و مجاور‬           ‫هماهنگی درخصوص مطالعات‪ ،‬اقدامات اجرایی و عمرانی در سیما و منظر‬
‫قطعۀ همسایه باشند که در این صورت احداث نورگیر نیز در این دیوارها از‬         ‫شهری؛ منطق ‌هبندی شهرها جهت انجام اقدامات بهسازی و ارتقاء کیفی سیما‬
‫ارتفاع ‪ 180‬به بالا بلامانع است؛ ولی باید این نورگیر ب ‌هشکلی عمل کند که در‬  ‫و منظر شهری؛ بررسی و تأیید طر ‌حهای موردی ساما ‌ندهی به سیما و منظر‬
‫صورت احداث بنا در مجاور آن‪ ،‬خللی به نورگیری (در سطح حداقل) فضا وارد‬         ‫شهری؛ تعیین مصالح مناسب برای استفاده در نماها و جدار‌ههای شهری‪،‬‬
‫نشود‪ .‬سطح پنجر‌هها باید حداقل بیست سانت ‌یمتر از سطح دیوار عق ‌بنشینی‬       ‫ک ‌فسازی بستر معابر پیاد‌هراهی و پیاد‌هروها‌باتوج ‌هبه موارد اقلیمی‪ ،‬فرهنگی‬
‫داشته باشد‪ .‬عق ‌بنشینی در ورودی اصلی ساختمان نسبت به دیوار‪ ،‬حداقل‬           ‫و سایر ویژگ ‌یهای تاریخی و بومی و ایجاد هماهنگی میان مصالح نماها و‬
                                                                            ‫جدار‌هها و ک ‌فسازی معابر پیاد‌هرا‌هها با اولویت ب ‌هکارگیری مصالح بومی؛‬
                                             ‫باید یک متر باشد‪.‬‬              ‫تعیین میزان نور موردنیاز فضاهای شهری (معابر‪ ،‬میادین‪ ،‬پهن ‌هها و بناهای‬
‫درمورد پلا ‌کهایی که عد ‌ماتصال بنا با ابنیۀ مجاور ممکن نیست‪ ،‬ضوابط‬         ‫مهم) برحسب لوکس و نحوۀ نورپردازی به آ ‌نها ب ‌هگون ‌ها ‌یکه باعث افزایش‬
‫زیر باید رعایت گردد‪ :‬درصورت ‌یکه بنا نسبت به بنای ساخت ‌هشدۀ همسایه‬         ‫زمان حضور شهروندان در فضاهای شهری شده و درعی ‌نحال مانع از مشاهده‬
‫عق ‌بنشینی داشته باشد‪ ،‬دیوار‌ههای دارای دید بنای مجاور بایستی مشابه‬         ‫ستارگان نشود؛ تدوین ضوابط و استانداردهای بومی‪ ،‬انداز‌هها و فواصل میان‬
‫بنای در دست احداث و یا بنای ساخت ‌هشدۀ قبلی توسط مالک بنای در دست‬           ‫مبلمان شهری؛ تدقیق ضوابط‪ ،‬مقررات و الزامات این مصوبه متناسب با‬
‫احداث‪ ،‬نماسازی شود‪ .‬سطح (قائم یا افقی) بنای در دست احداث با واحد‬            ‫شرایط محلی؛ تدوین ضوابط و مقررات مناسب جهت نگهداری‪ ،‬بهسازی‪،‬‬
‫ساخت ‌هشده باید ه ‌مسطح باشد و در صورت وجود اختلاف سطح‪ ،‬این اختلاف‬          ‫مرمت‪ ،‬بازسازی و نوسازی نماها‪ ،‬جدار‌هها و ک ‌فسازی معابر؛ تدوین ضوابط‬
                                                                            ‫و مقررات مربوط به جانمایی مبلمان شهری در فضاهای شهری و متناسب با‬
                               ‫نباید بیشتر یا کمتر از ‪ 1/5‬متر باشد‪.‬‬         ‫مقتضیات محلی و بومی؛ تدوین ضوابط‪ ،‬مقررات و دستورالعم ‌لهای موردنیاز‬
‫احداث فضاهای تجاری از عوامل مؤثر در سیماسازی شهری است؛ لذا‬                  ‫درخصوص نحوۀ مکا ‌نیابی‪ ،‬نحوۀ استقرار‪ ،‬جنس‪ ،‬رنگ‪ ،‬فرم تابلوهای شهری‬
‫پیشنهاد م ‌یشود که ب ‌هطور قطع فضاهای تجاری ب ‌هصورت جمعی احداث‬             ‫و محلی؛ اولوی ‌تبندی فضاهای شهری جهت انجام مطالعه‪ ،‬طراحی و اقدامات‬
‫شوند و تنها سرقفلی آن واگذار شود تا بتوان بر حفظ سیما و عملکرد آن در‬
‫طول عمر بنا نیز نظارت داشت؛ ب ‌هعلاوه ضوابط زیر نیز ب ‌ههنگام واگذاری‬                                           ‫بهسازی سیما و منظر شهری‪.‬‬
‫بخ ‌شهای تجاری ارائه گردد‪ :‬هرگونه انبار و تجمع اجناس در خارج از مغازه‬       ‫هرگاه براساس تصمیمات و مصوبات این کمیته‪ ،‬ضوابط و مقررات‬
‫ممنوع است؛ بنابراین‪ ،‬لازم است فضای کافی برای انبار موردنیاز مغاز‌هها در‬     ‫ساختمانی مندرج در طر ‌حهای توسعۀ شهری دچار تغییراتی شود‪ ،‬این تغییرات‬

                                               ‫نظر گرفته شود‪.‬‬
‫هرگونه تغییر در نما‪ ،‬ویتری ‌نها‪ ،‬درهای حفاظ‪ ،‬تابلو و نام‪ ،‬بدون توافق‬

‫ســرا | فصلنامه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان ‪37‬‬
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46