Page 37 - Sara - Bahar1401
P. 37

‫آموزش‬

                                                                                                                     ‫یادداشت‌ معماری‬

‫نگـاهـی به قوانیـن و‬
‫مصوبات ارتقای کیفی‬
‫سیما و منظـر شهـری‬

                                                                                            ‫	‪z‬اکرم ذوالفقاری‬
                                                                           ‫کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری‬

‫تلاش برای ب ‌هکارگیری ارز ‌شهای معماری و فرهنگ گذشتۀ ساختمان در‬            ‫ضوابط ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری در شهر سمنان طی بند ‪40‬‬
‫کشور‪ ،‬تداوم یافته است‪‌.‬باتوج ‌هبه لاز ‌مالاجرابودن ضوابط و مقررات تمامی‬    ‫کمیسیون مادۀ ‪ 5‬مورخ ‪ 97/3/27‬تصویب شد و استانداری سمنان آن را‬
‫مباحث ‪22‬گانه در نظام ساخ ‌توساز کشور توسط متولیان این امر‪ ،‬در این مقاله‬    ‫برای اجرا به شهرداری ابلاغ کرد‪ .‬هجم ‌ههای گوناگونی علیه این قانون و‬
‫به بخشی از ضوابط و مقررات بالادست ازجمله مبحث چهارم و طرح جامع‬             ‫کمیت ‌ههای ذیل آن در طول این سه سال مطرح شد که بیشترین دلیل آن‬
‫شهر سمنان در زمینۀ نمای ساختما ‌نها که کمتر به آن توجه شده‪ ،‬پرداخته‬        ‫نبود آگاهی از پیشینۀ این قوانین است‪ .‬بسیاری گمان م ‌یکنند این قوانین‬
                                                                           ‫سلیق ‌های نگاشته شده و خواست مالکان برای اجرای نمای د ‌لخواهشان را‬
                                                     ‫م ‌یشود‪.‬‬              ‫محدود کرده است‪ .‬در این مقاله به بندهای مربوط به ارتقاء کیفی سیما و‬
‫طبق پیشگفتار مبحث چهارم و‌باتوج ‌هبه اظهارنظر وزیر را‌هوشهرسازی‬            ‫منظر در قوانین فرادست مصوب ازجمله مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان‬
‫وقت مبنی بر لزوم انجام نکات زیر ب ‌همنظور جبران فاصلۀ زیاد موجود بین‬       ‫(ویرایش ‪ )1396‬و ضوابط طرح جامع مصوب سال ‪ 1394‬پرداخته م ‌یشود‬
‫وضع موجود ساخ ‌توساز در کشور با میانگین شاخ ‌صهای جهانی‪ ،‬لازم است‪:‬‬         ‫تا مهندسان محترم و مدیران مرتبط در دستگا‌ههای مختلف دس ‌تاندرکار و‬
‫اول ًا‪ :‬نهادهای حاکمیتی سیاس ‌تگذار و برنام ‌هریز و مراجع صدور پروانه‬      ‫همچنین مالکان و سازندگان ساختمان با مطالعۀ آن بتوانند قوانین فرادست‬
‫ساختارهای کنترل و نظارت را مورد بازنگری قرار داده تا سیستم نظارت‬
‫جد ‌یتری نسبت به تولید‪ ،‬توزیع و مصرف مصالح استاندارد و اجرای مقررات‬                                   ‫موجود در زمینۀ نما را یکجا مطالعه کنند‪.‬‬
                                                                           ‫در حال حاضر مقررات ملی ساختمان در کشور ما شامل ‪ 22‬جلد کتاب‬
                                      ‫ملی ساختمان اعمال نمایند‪.‬‬            ‫تدوین و چا ‌پشده است که اجرای آ ‌نها الزام قانونی دارد‪ .‬در بند ‪ 2-2‬مبحث‬
‫ثانی ًا‪ :‬سازما ‌نهای نظا ‌ممهندسی ساختمان‪ ،‬تشک ‌لهای حرف ‌های‬
‫دانشگا‌هها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیش از پیش در ترویج و تبیین‬                                        ‫دوم در تعریف مقررات ملی آمده است‪:‬‬
‫مقررات وض ‌عشده‪ ،‬الگوسازی و ارائۀ نمون ‌ههای عینی رعایت مقررات یادشده‬      ‫مقررات ملی ساختمان مجموعه اصول و قواعد فنی و ترتیب کنترل‬
                                                                           ‫اجرای آ ‌نهاست که باید در طراحی‪ ،‬محاسبه‪ ،‬اجرا‪ ،‬بهر‌هبرداری و نگهداری‬
   ‫و معرفی فناور ‌یهای نوین و ب ‌هنمای ‌شگذاشتن مزایای آن تلاش نمایند‪.‬‬     ‫ساختما ‌نها درجهت تأمین ایمنی‪ ،‬بهداشت‪ ،‬بهر‌هدهی مناسب‪ ،‬آسایش‪ ،‬صرفۀ‬
‫ثالث ًا‪ :‬مهندسان و سازندگان که وظیفۀ اساسی در اعمال ضوابط و مقررات‬         ‫اقتصادی‪ ،‬حفاظت محیط زیست و صرف ‌هجویی در مصرف انرژی و حفظ‬
‫ساختمانی را در طراحی‪ ،‬اجرا و نظارت و ساخ ‌توسازها بر عهده دارند‪ ،‬با‬        ‫سرمای ‌ههای ملی رعایت شود‪ .‬مقررات ملی ساختمان دارای اصول مشترك و‬
‫ب ‌هروزرسانی دانش فنی و مهارت حرف ‌های و با تکیه بر اصل اخلاق حرف ‌های‬     ‫یکسان لاز ‌مالاجرا در سراسر کشور است و بر هرگونه عملیات ساختمانی نظیر‬
                                                                           ‫تخریب‪ ،‬احداث بنا‪ ،‬تغییر در کاربری بنای موجود‪ ،‬توسعۀ بنا‪ ،‬تعمیر اساسی و‬
    ‫خود‪ ،‬نسبت به اجرای مقررات ملی ساختمان بیش از پیش اصرار ورزند‪.‬‬
‫کارفرمایان و مالکان نیز باید تشویق و ملزم به رعایت مقررات ملی‬                                                      ‫تقویت بنا حاکم م ‌یباشد‪.‬‬
                                                                           ‫ویرایش ششم مبحث چهارم با عنوان «الزامات عمومی ساختمان» از‬
                                               ‫ساختمان شوند‪.‬‬               ‫تاریخ ‪ 96/11/1‬با امضا و ابلاغ وزیر را‌هوشهرسازی وقت‪ ،‬لاز ‌مالاجرا شده‬
‫مردم نیز ب ‌هعنوان بهر‌هبرداران نهایی م ‌یتوانند با افزایش سطح آگاهی از‬    ‫است‪ .‬همان گونه که در مقدمۀ این مبحث آمده است‪ ،‬از ویرایش اول این‬
‫حقوق خود‪ ،‬نقش اساسی در ارتقاء کیفیت ازطریق افزایش مطالبات در کیفیت‬         ‫مبحث‪ ،‬کارکرد مناسب و پایدار ساختمان مدنظر بوده است و در ویرایش جدید‪،‬‬
‫و بهر‌هوری ساختما ‌نها و ایجاد انگیزۀ رقابت در ارائۀ ساختما ‌نهای باکیفیت‬

                                                   ‫ایفا نمایند‪.‬‬

‫ســرا | فصلنامه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان ‪33‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42