Page 62 - نشریه سرا - سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان
P. 62
کتیبه
هنر
معرفی کنم و این عزیزان مقا مهای متعددی را در جشنوارههای مختلف مهنــدس فرزامــی راد ،ضمــن عــرض ســام
به دست آوردند که بیان آن خود مستلزم نوشته دیگری است .از سالها
پیش به جمعآوری آموخت ههای مکتب فرهنگفر و نوت نویسی اجراهای لطفـاً مختصـری بـرای خواننـدگان مـا از مسـیر آغـاز
ماندگار استاد فرهنگفر و شاگردان موفق ایشان پرداختم و در حال
حاضر بعد از چاپ کتاب نخست آموزش تنبک مکتب فرهنگفر در سایه فعالی تهــای هنــری خــود بفرماییــد
لطف استاد بزرگوارم آرش فرهنگفر و زیر نظر ایشان مشغول نوشتار و
به نام خدا ،سینا فرزامی راد هستم .دانش آموخته رشته مهندسی
تنظیم کتاب بعدی مکتب فرهن گفر هستیم. عمران و از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان .از
سال هفتاد و پنج بود که به کلاس تنبک استاد ابوالقاسم بختیاری رفتم،
میــان رشــته تحصیلــی و فعالیــت هنــری خــود چهار سال بعد برای اولین بار روی صحنه رفتم و اجرا کردم .آن روزها
اینقدر فاصله آموزش تا اجرا کوتاه نبود من هم اهل هر اجرایی نبودم.
تضــاد یــا تقابلــی م یبینیــد؟ چگونــه ایــن دو را کنــار سال هشتادوچهار برای اولین بار در بخش تکنوازی تنبک جشنواره
موسیقی شرکت کردم ،اینکه چگونه شد در فرصت این نوشته نیست
هــم جمــع نمود هایــد؟ اما دوم شدم و دو سال بعد اول و دیگر اجازه شرکت به من داده نشد
چون از سال هشتادوهفت در آموزشگاه صبا تدریس م یکردم و ازنظر
بـه فعالیتهـای وابسـته بـه رشـته مهندسـی عمـران کـه نـگاه جمعی درست نبود! از همان سال با کسب اجازه از استاد اولم به تهران
کنیـد غیـر از وجـه تدریـس و محاسـبات ،عـاوه بـر زما نبـر بـودن، و کلاس تنبک استاد آرش فرهنگفر رفتم و تاکنون در حال آموزش و
اگــر نگوییــم غیرقابلبرنامهریــزی هســتند بایــد حتمــ ًا بگوییــم
بســیار ســخت زما نبنــدی میشــوند .تراکــم کار ،ســاعات کاری و یادگیری از حضور ایشان هستم.
بسـیاری از مـوارد وابسـته بـه آن اصـ ًا قابلبرنامهریـزی بلندمـدت از سال نود دستنوشته اجازه تدریس و تکمیل دوره آموزشی
نیســت .مثــ ًا شــما نم یتوانیــد ب هعنــوان یــک مــدرس موســیقی آن زمان را از استاد فرهنگفر را دریافت کردم و در کنار آموزش در
تمــام بعدازظهرهــا برنامــه منظــم تدریــس داشــته باشــید اگــر آموزشگاه صبا ،همکاری با آموزشگاه روحافزا را آغاز کردم .در روزهای
بهعنــوان سرپرســت یــک کارگاه عمرانــی مشــغول فعالیــت باشــید. پایانی سال نودوچهار موفق به دریافت مجوز تأسیس آموزشگاه موسیقی
یــک روز کار کارگاه بیشــتر طــول م یکشــد ،یــک روز بــار ســنگ آوا شدم و بهصورت مستقل شروع به کارکردم و در کنار آن همکاری با
سـاعت نـوزده میرسـد ،یـک روز شـما شـرکت جلسـه مهـم داریـد! آموزشگاه روحافزا را هم ادامه دادم .از سال نودوسه در مستر کلاسهای
و همــکاران دیرتــر میرســند و جلســه هــم یــک ســاعت بیشــتر استاد پژمان حدادی شرکت کرده و به تمرین و آموزش شیوه نوازندگی
طــول میکشــد و شــما در موســیقی اصــ ًا نم یتوانیــد بــا چنیــن
ایشان نیز پرداختم.
ب ههمریختگیهایــی راحــت پیــش برویــد. درزمینه آموزش توانستم شاگردان متعددی را به موسیقی سمنان
مـن در دورههایـی کـه شـاغل بـودم سـعی م یکـردم بـا افـراد
برنامـه پذیرتـر و منظ متـری کارکنـم .البتـه ایـن فقـط یـک مـورد از
مـوارد پیشآمـده بـوده و البتـه از مـوارد مهـم.
در میــان اســاتید هنــر تنب کنــوازی ســبک و
شــیوه کدا میــک را بیشــتر م یپســندید و دنبالــ هرو
کدا میــک هســتید؟
در تنبـک و در بیـان شـیوهها و مکاتـب نوازندگـی از روز نخسـت کـه
بـا صـدای سـاز زندهیـاد داریـوش زرگـری بزرگـوار در فیلـم دلشـدگان
شـوق نواختـن تنبـک در مـن پدیـد آمـد و جوششـی در مـن افتـاد .شـیفته
مکتـب نوازندگـی اسـتاد ناصـر فرهن گفـر بـودم و هنـوز هـم ب هانـدازه
روز نخســت ،شــیفته دانســتن و آموختــن هســتم و بــرای مــن لــذت و
رازآلودگـی روزهـای نخسـت را دارد.
برتر یهــا و تفاو تهــای ایــن شــیوه بــا ســایر
شــیو هها چیســت؟
در ایـن مـورد نم یتـوان ب هسـادگی وارد اختصـار شـد ولـی ازآ نجهـت
کــه بــرای بســیاری م یتوانــد ســؤال باشــد بایــد گفــت ازنظــر مــن
ایران یتریــن و موســیقای یترین بیــان تنب کنــوازی ،شــیوه نوازندگــی
اســتاد ناصــر فرهن گفــر بــوده و هســت .جمل هپرداز یهــا ،نوان سهــا،
تکنی کگذار یهـا ،همـه و همـه بـر پایـه دانـش ،آموخت ههـا از نسـ لهای
گذشـته ،برنامـه و نبـوغ شـخصی فرهن گفـر بنـا شـد و چنـان بـود کـه
اسـتاد شـجریان در نوشـت های اشـارهکرده بودنـد کـه در گـروه وقتـی سـاز
فرهن گفــر بــه گــوش برســد ،فقــط آن صــدا را دنبــال م یکنــد!