Page 67 - Sara - Bahar1401
P. 67
کتیبه
یار مهربان
روشتحقیق در مهندسی
آنهـا بـرای برنامـه ریـزی و اجـرای پژوهشهـا و پایـان نامههـای zدکتر محمود نیکخواه شهمیرزادی
تحصیلـی اسـت .کوشـش این بوده اسـت کـه مطالب جمعآوری شـده
نیازهـای دانشـجویان و محققـان گرامـی در زمینههای مـورد بحث را امـروزه بـا توجـه بـه توسـعهی چشـمگیر در تولیـد علم در کشـور
بهطـور جامعـی تامیـن نمایـد .از ایـن رو میتوانـد بـرای اکثـر علاقـه و همچنیـن تمایـل فزاینـده بـه ادامـه تحصیـل در مقاطع کارشناسـی
ارشـد و دکتـری ،آگاهـی از روش تحقیـق بـرای جامعـه علمـی و
منـدان و دانشـجویان رشـتههای مهندسـی مفیـد باشـد. تحقیقاتـی کشـور بسـیار ضـروری اسـت .بـا وجـود برخـی منابـع،
ایـن کتـاب یـک راهنمـای عملـی فراهـم مـیآورد و بـر اسـاس ضـرورت تدویـن یـک منبـع جامـع و پاسـخگوی بسـیاری از نیازهای
تجـارب مولـف تدویـن گردیـده اسـت .از ایـن کتـاب میتـوان در موجـود در بـاب روش تحقیـق ،نگارنـده را بـر آن داشـت که برحسـب
دورههـای مختلـف تحصیلـی و در دروسـی نظیر روش تحقیـق ،پایان تجـارب آموزشـی و پژوهشـی خـود ،حاصـل چندیـن سـال تالش در
نامههـا و رسـالههای تحقیقاتـی در رشـتههای مهندسـی اسـتفاده کلاسهـای روش تحقیـق را جمعبنـدی و به رشـته ی تحریر در آورد
کـرد .کتـاب حاضـر مجموعـه ای اسـت کـه میتواند توسـط اسـاتید، و دانشـجویان رشـتههای مختلـف مهندسـی را بـه یـک منبـع علمـی
محققـان ،دانـش پژوهـان ،دانشـجویان کارشناسـی ارشـد و دکتـری متفـاوت بشـارت دهـد .مطالـب این کتـاب بـه اختصار بر «شناسـاندن
رشـتههای مختلـف مهندسـی و کلیـه کسـانی کـه بـه پژوهـش یـا روش هـای علمـی تحقیـق» متمرکـز گردیـده و امید نویسـنده بر آن
مطالعـهی یافتههـای پژوهشـی علاقهمندند ،مورد اسـتفاده قـرار گیرد. اسـت کـه ایـن مختصـر بتوانـد محققـان را در رسـیدن بـه حقیقـت
کتـاب در چهـارده فصل تدوین شـده اسـت .مولف در نوشـتن این
کتـاب بـه چنـد ویژگـی عمـده توجـه داشـته اسـت .سـادگی در بیـان مسـائل و مطالـب علمـی کمـک کند.
مطالـب ،تطبیـق مطالـب بـا سـرفصل دروس ،توالی مطالب بر اسـاس هـدف از انتشـار ایـن کتـاب ،ایجـاد زمینـهای بـرای شـناخت
رونـد تدویـن یـک کار تحقیقاتـی به ویژه پایـان نامه تحصیلی ،آسـان دانشـجویان ،پژوهشـگران و اسـاتید بـا مفاهیـم ،اصـول ،فرآینـد و
نمـودن تدریـس کتـاب بـرای مـدرس و یادگیـری آن بـرای فراگیر و روشهـای تحقیـق در رشـتههای مهندسـی و ایجاد توانایـی و مهارت
بیـان اهـداف کلـی در ابتـدا و خلاصـه در پایان هـر فصل.
امیـد اسـت ایـن اثـر بتواند بـه عنوان یـک کتاب درسـی در جهت
رفـع کمبودهـا و نیازهـای موجـود گام بـردارد و منبعی پربـار در اختیار
دانشـجویان تحصیالت تکمیلـی ،محققـان و مدرسـان در جهـت
پیشـبرد علـم ،پژوهـش و فناوری باشـد.
ســرا | فصلنامه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان 63