Page 67 - Sara - Bahar1401
P. 67

‫کتیبه‬

                                                                       ‫یار مهربان‬

                                                                       ‫روشتحقیق در مهندسی‬

‫آنهـا بـرای برنامـه ریـزی و اجـرای پژوهش‌هـا و پایـان نامه‌هـای‬         ‫	‪z‬دکتر محمود نیکخواه شهمیرزادی‬
‫تحصیلـی اسـت‪ .‬کوشـش این بوده اسـت کـه مطالب جمع‌آوری شـده‬
‫نیازهـای دانشـجویان و محققـان گرامـی در زمینه‌های مـورد بحث را‬         ‫امـروزه بـا توجـه بـه توسـعه‌ی چشـم‌گیر در تولیـد علم در کشـور‬
‫به‌طـور جامعـی تامیـن نمایـد‪ .‬از ایـن رو می‌توانـد بـرای اکثـر علاقـه‬  ‫و همچنیـن تمایـل فزاینـده بـه ادامـه تحصیـل در مقاطع کارشناسـی‬
                                                                       ‫ارشـد و دکتـری‪ ،‬آگاهـی از روش تحقیـق بـرای جامعـه علمـی و‬
          ‫منـدان و دانشـجویان رشـته‌های مهندسـی مفیـد باشـد‪.‬‬           ‫تحقیقاتـی کشـور بسـیار ضـروری اسـت‪ .‬بـا وجـود برخـی منابـع‪،‬‬
‫ایـن کتـاب یـک راهنمـای عملـی فراهـم مـی‌آورد و بـر اسـاس‬              ‫ضـرورت تدویـن یـک منبـع جامـع و پاسـخ‌گوی بسـیاری از نیازهای‬
‫تجـارب مولـف تدویـن گردیـده اسـت‪ .‬از ایـن کتـاب می‌تـوان در‬            ‫موجـود در بـاب روش تحقیـق‪ ،‬نگارنـده را بـر آن داشـت که برحسـب‬
‫دوره‌هـای مختلـف تحصیلـی و در دروسـی نظیر روش تحقیـق‪ ،‬پایان‬            ‫تجـارب آموزشـی و پژوهشـی خـود‪ ،‬حاصـل چندیـن سـال تالش در‬
‫نامه‌هـا و رسـاله‌های تحقیقاتـی در رشـته‌های مهندسـی اسـتفاده‬          ‫کلاس‌هـای روش تحقیـق را جمع‌بنـدی و به رشـته ی تحریر در آورد‬
‫کـرد‪ .‬کتـاب حاضـر مجموعـه ای اسـت کـه می‌تواند توسـط اسـاتید‪،‬‬          ‫و دانشـجویان رشـته‌های مختلـف مهندسـی را بـه یـک منبـع علمـی‬
‫محققـان‪ ،‬دانـش پژوهـان‪ ،‬دانشـجویان کارشناسـی ارشـد و دکتـری‬            ‫متفـاوت بشـارت دهـد‪ .‬مطالـب این کتـاب بـه اختصار بر «شناسـاندن‬
‫رشـته‌های مختلـف مهندسـی و کلیـه کسـانی کـه بـه پژوهـش یـا‬             ‫روش هـای علمـی تحقیـق» متمرکـز گردیـده و امید نویسـنده بر آن‬
‫مطالعـه‌ی یافته‌هـای پژوهشـی علاقه‌مندند‪ ،‬مورد اسـتفاده قـرار گیرد‪.‬‬    ‫اسـت کـه ایـن مختصـر بتوانـد محققـان را در رسـیدن بـه حقیقـت‬
‫کتـاب در چهـارده فصل تدوین شـده اسـت‪ .‬مولف در نوشـتن این‬
‫کتـاب بـه چنـد ویژگـی عمـده توجـه داشـته اسـت‪ .‬سـادگی در بیـان‬                                  ‫مسـائل و مطالـب علمـی کمـک کند‪.‬‬
‫مطالـب‪ ،‬تطبیـق مطالـب بـا سـرفصل دروس‪ ،‬توالی مطالب بر اسـاس‬            ‫هـدف از انتشـار ایـن کتـاب‪ ،‬ایجـاد زمینـه‌ای بـرای شـناخت‬
‫رونـد تدویـن یـک کار تحقیقاتـی به ویژه پایـان نامه تحصیلی‪ ،‬آسـان‬       ‫دانشـجویان‪ ،‬پژوهشـگران و اسـاتید بـا مفاهیـم‪ ،‬اصـول‪ ،‬فرآینـد و‬
‫نمـودن تدریـس کتـاب بـرای مـدرس و یادگیـری آن بـرای فراگیر و‬           ‫روش‌هـای تحقیـق در رشـته‌های مهندسـی و ایجاد توانایـی و مهارت‬

         ‫بیـان اهـداف کلـی در ابتـدا و خلاصـه در پایان هـر فصل‪.‬‬
‫امیـد اسـت ایـن اثـر بتواند بـه عنوان یـک کتاب درسـی در جهت‬
‫رفـع کمبودهـا و نیازهـای موجـود گام بـردارد و منبعی پربـار در اختیار‬
‫دانشـجویان تحصیالت تکمیلـی‪ ،‬محققـان و مدرسـان در جهـت‬

                       ‫پیشـبرد علـم‪ ،‬پژوهـش و فناوری باشـد‪.‬‬

‫ســرا | فصلنامه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان ‪63‬‬
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72