free website hit counter
Home»اسلایدر»چشمه علی دامغان

چشمه علی دامغان

ممکن است نام استان سمنان و شهر دامغان را که بشنوید دشت‌های کویری آن را در ذهن خود تصور کنید. منتها در دل همین دشت‌های کویری، رودخانه‌ها و چشمه‌هایی جاری است که از نزدیک دیدن و شنیدن صدای دل‌نشین آب آن‌ها بی‌تردید برایتان لحظات خوشایندی را ایجاد خواهد کرد. این لحظات خاطره‌انگیز و لذت‌بخش زمانی به اوج خود می‌رسد که به هنگام بهار و تابستان در زیر سایه خنک درختان بنشینید و از طراوت هوا و صدای آب روان احساس آرامش‌بخشی را تجربه کنید. چشمه علی دامغان جایی است که می‌توانید این لحظات ناب را تجربه کنید. شیرینی آن برای همیشه در خاطرتان خواهد ماند. پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را بخوانید تا با این جای دیدنی بیشتر آشنا شوید.

چشمه علی دامغان کجاست؟

چشمه علی در استان سمنان و جاده دامغان به کیاسر و ساری قرار دارد؛ به همین دلیل عده‌ای به آن چشمه علی مازندران هم می‌گویند. البته نام‌های دیگر آن چشمه علی بولاغ و پنجاه چشمه است. برای رسیدن به این چشمه، کافی است خود را از هر نقطه‌ای که در کشور هستید به شهر دامغان برسانید. از آنجا هم با پرس‌وجو از اهالی شهر، جاده کیاسر و ساری را پیدا کنید. ۳۳ کیلومتر که در این جاده حرکت کنید، به چشمه علی خواهید رسید. از نظر تقسیمات جغرافیایی باید بگوییم این چشمه جزو دهستان رودبار محسوب می‌شود. یک دریاچه در شمال و یکی دیگر هم در جنوب چشمه واقع شده است.

وقتی به این چشمه نزدیک می‌شوید، در اطراف آن کوه‌‌ها و باغات چشم‌نواز و سرسبز وجود دارد که چشمان شما را حیرت‌زده می‌کند.

آشنایی بیشتر با چشمه علی دامغان

چشمه علی محلی دل‌انگیز و با آب‌وهوایی ییلاقی و مطبوع است. وقتی وارد محوطه آن می‌شوید، در نگاه نخست، عمارت‌های تاریخی آن چشمان شما را به خود خیره می‌کند. وقتی در اطراف چشمه قدم می‌زنید، چشمتان به درختان چنار قطوری می‌افتد که قدمت چندصدساله دارند.

اندکی که به این درختان توجه کنید، پارچه‌هایی را می‌بینید که روی شاخه‌ها و ریشه آن‌ها بسته شده است. این عمل ریشه در باورهای مذهبی مردمان محلی دارد. به باور مردمان، جوشیدن آب چشمه به‌دلیل کوبیدن سم اسب امام علی (ع) بر زمین چشمه بوده است. ازاین‌رو، درخت چنار چند صد ساله در نزد مردمان این منطقه احترام خاصی دارد. با بستن پارچه‌هایی به ریشه این درخت، برآورده‌شدن حاجات خود را درخواست می‌کنند.

مجموعه عمارت چشمه علی

مجموعه عمارت چشمه علی بولاغ متشکل از عمارت شاهی و قراول خانه است:

  • عمارت شاهی در زمان فتحعلی شاه قاجار روی آب ساخته شده است. مصالح به‌کاررفته در این عمارت از ساروج است. محل احداثش دقیقاً در میانه حوض قرار دارد. شاهان از این عمارت برای استراحت خود و تماشای منظره آب روان استفاده می‌کردند.
  • قراولخانه بنایی است که به‌منظور نگهداری سلاح، اسب‌های سلطنتی، ارابه‌ها و همچنین استراحت نگهبانان ساخته شده بود. سبک معماری این بنا به سبک دوره صفویه ساخته شده و در انتهای حوض واقع شده است.

باغات و کوه‌‌های سرسبز و چشم‌نواز اطراف چشمه علی

جاهای دیدنی و تفریحی نزدیک چشمه علی بولاغ

  • کویر حاج علی قلی | پرتوهای زردرنگ خورشید بر دانه‌های نمک

.

۱۸۹ views
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱|